
CHAPTER 3 
• 

The Campaign 

We arrived in Seychelles in time to observe three rallies, two held by the United 
Opposition and one by the SPPF in the last weekend before polling. The United 
Opposition rally at Beau Vallon and the SPPF one at Victoria held on Sunday, 
8 November were both major events with full party trappings and colour, and 
thousands of cheering party supporters. The rallies followed much the same 
format: political speeches and exhortations by the party leadership to a 
chanting, highly enthusiastic crowd. Both camps in their speeches sought 
either to explain and stress the benefits of the draft constitution, or to demolish 
the merits claimed for the draft. The charges and counter-charges were vintage 
stuff. At the SPPF rally, a full line-up of party officials was led by the President 
and Government Ministers who addressed the crowd. The party faithful were 
reminded of the economic benefits to the country and citizens under SPPF rule, 
of the rights and freedoms guaranteed under the draft constitution and the 
importance of voting in favour of the draft. 

Speaking with many in the crowd at these rallies, we gained the clear 
impression that the ordinary citizen was not well informed about the details 
and real significance of the draft constitution. It was clear, too, that they seemed 
resolved to vote along party lines. 

The establishment of the United Opposition brought about a certain 
measure of cohesion and strategy in the stand against the draft constitution, 
and this was evident in political rallies and in joint publications setting out the 
their viewpoint in the 'Vote No' campaign. Nonetheless, the grouping was 
riven by the natural instability of competing interests. A television debate 
between President René and Sir James Mancham, which was eventually 
cancelled, was opposed by several opposition parties who did not wish to 
broaden the debate issues beyond the Referendum question. Party interests 
also affected the division of political funds and the air-time issue, the DP 
claiming a proportionately larger share because of the far greater size in its 
political following. 

The campaign was pitched at the purely political level. In that sense, any 
attempt by the political parties themselves to explain the draft in strictly legal 
or constitutional terms was bound to be taken as party propaganda. A 
significant feature of the campaign was the range and volume of published 
material put out by all political parties, from newsletters to communiqués. All 
parties made use of the television, radio and print media for their campaign. 
There was no report to us of any unfair restrictions on campaign activity. 
Inevitably, there were many complaints against the Seychelles Broadcasting 
Corporation (SBC) for its alleged favouritism towards the SPPF in the cam­
paign coverage. 

9 



Referendum on the Draft Constitution - Seychelles 1992 

Media coverage 

The role of the media was particularly crucial in the second stage, even more 
so than in the July election. The combined coverage by radio, television and 
print media meant that there was no lack of opportunity to present argument 
and counter argument on the draft. Much of the news reporting was issue-
related or politically motivated. Media coverage, therefore, on the whole, was 
committed to party political positions. There was no neutral educational 
media programme. In the circumstances prevailing during the campaign 
period, it was virtually impossible to project any position that was likely to be 
taken as neutral and independent. 

The Nation, the only daily newspaper, provided prominent coverage of 
events. During the campaign period, it carried an item on the draft constitution 
in almost every issue. On 23 October it published a 16-page 'presentation' on 
the draft by way of a special supplement to its issue of that day. It offered a 
fairly detailed commentary, but one that was seen as a serious misrepresenta­
tion of the draft provisions. The fact that it was owned and operated by the 
Government made the Nation a natural target of accusations of bias. We would 
note, however, that the opposition were able to present their viewpoints 
through their own party newspapers, the DP through the Seychelles Weekly and 
Parti Seselwa through the Regar. 

Almost the first complaint laid before us concerned the claimed inequality 
of air-time on television. Of all media forms, television was considered the 
most popular and offered the best exposure nationally. For purposes of the 
political campaign, the SBC had split the available broadcast time, allocating 
110 minutes to the 'Yes' vote (SPPF) and 110 minutes to the 'No' vote. The time 
allotted to the latter had to be shared among the seven parties comprising the 
United Opposition, allowing barely 15 minutes of television time per party. 
This was naturally seen by the opposition as totally inadequate and inequita­
ble. The opposition claimed that either equal time should have been allowed 
for all opposition groups (a claim generally seen as excessive in view of the vast 
differences in electoral support among the opposition parties), or an agreed 
minimum time allowed to each party. On behalf of the opposition parties, the 
Director of Elections proposed that the air-time be divided on a 60/40 basis, 
leaving it to the United Opposition to share the longer of the time-slots. But this 
was rejected by SBC. For the opposition, this was yet another example of SBC's 
linkage and bias towards SPPF which seriously compromised the independ­
ence the Corporation was supposed to maintain or at least be seen to be 
maintaining. 

Accusations of bugging were also made against the SBC during the taping 
of the final party political broadcast by the opposition. It was alleged that the 
taped programme was being secretly recorded, and discovered only when part 
of the soundtrack was accidentally broadcast live nationally. This was taken as 
a sinister attempt to record an opposition speech ahead of transmission time, 
presumably to be passed on for the use and advantage of SPPF before it 
recorded its own final party broadcast. The SBC denied these allegations in the 

10 



Report of the Commonwealth Observer Group 

strongest terms. But the incident further demonstrated the apparent and 
unfortunate lack of trust and confidence in a media organisation which has the 
potential to do much good work in these critical times. 

11 




