
7 . TH E ROL E O F TH E MEDI A 

We discovere d tha t th e media' s ro l e wa s no t onl y s ign i f ican t 
but wa s p r e s e n t e d t o u s a s on e o f th e proble m a r e a s i n th e 
e lect ion campaign . Whereve r w e went , w e hear d complaint s abou t 
i t an d i t wa s c l ea r t h a t the r e wa s a  widesprea d percept io n tha t 
important sec t ion s o f i t wer e biase d -  a  s i t u a t i o n w e coul d no t 
ignore. 

Malaysia, l i k e man y o the r c o u n t r i e s , ha s a  l a rg e bod y o f 
l eg i s l a t i on regula t in g th e a c t i v i t i e s o f th e media . Som e giv e 
powers t o p r o h i b i t t h e p r i n t i n g an d d i s t r i b u t i o n o f an y 
pub l i ca t i on deeme d t o b e p r e j u d i c i a l t o pub l i c o rde r ; o the r s 
r e q u i r e newspaper s an d eve n p r i n t e r s t o appl y annua l l y fo r 
l i c e n s e s . Th e imp l i ca t i o n o f t h i s i s t o mak e p u b l i s h e r s an d 
p r in t e r s unsur e a s t o whethe r the y wi l l ge t anothe r l icenc e wit h 
a l l i t s commercia l an d investmen t consequences . 

The Medi a i n Malays i a 

(a ) P r i n t Medi a 

The majo r dail y newspaper s ar e publishe d b y tw o bi g 
newspaper groups , th e Ne w Strait s Time s an d Utusa n Melayu . 
Political partie s includin g th e dominan t part y i n th e rulin g 
coalition, UMNO, have interests i n them. Th e New Straits Times 
publishes thre e well-known Englis h languag e dailie s -  The Ne w 
Straits Times, Business Time s an d th e afternoon Malay Mail a s 
well as, among others, th e Shi n Min Daily News (Chinese ) plus 
Berita Harian , a  Malay languag e dail y an d it s Sunda y editio n 
Berita Minggu. Th e Utusa n Grou p publishe s newspaper s i n th e 
Malay script and in romanised Malay. Th e other Englis h language 
daily, the Sta r an d it s Sunda y Star , an d tw o Tami l languag e 
newspapers have close ties with the Malaysian Chinese Association 
(MCA) and the Malaysian Indian Congress (MIC ) respectively, which 
are bot h i n th e rulin g coalition . Othe r les s well-know n 
newspapers are aligned to Opposition parties, such as the Monthly 
Roket, published b y the Democratic Part y (DAP ) in English an d 
Malay, and the bi-monthly Harakah published b y the Islamic Party 
(PAS), while Watan, is a twice-weekly English language newspaper. 

(b) Radi o and Television 

Broadcasting facilitie s fal l unde r th e Ministr y o f 
Information wher e a  Departmen t o f Broadcastin g run s Radi o 
Television Malaysia (RTM) . RT M ha s two televisio n networks , 
which broadcast mainl y i n Malay, but hav e news an d som e othe r 
programmes i n English , Chines e (Mandarin ) an d Tamil . Radi o 
Malaysia broadcast s throughou t th e countr y i n four languages , 
through fou r main network s -  National, Blue, Red an d Green . 
There are two regiona l broadcasts, some partially i n the main 
native languages of Sabah and Sarawak and other services such as 
FM stereo broadcasts. Ther e is also a privately owned television 
Channel TV3, belonging to the Grou p of companies which publishes 
the Ne w Strait s Time s stabl e o f newspaper s an d whos e new s 

13 



broadcast p o l i c i e s d i f f e r l i t t l e fro m thos e o f RT M o r th e Ne w 
S t r a i t s Time s Group . 

( c ) N a t i o n a l New s Agenc y 

The N a t i o n a l New s Agenc y Bernam a whic h i s p a r t i a l l y 
Government-owned r e p o r t s i n bot h Mala y an d E n g l i s h . I t ha s 
c o r r e s p o n d e n t s i n a l l p a r t s o f Malays i a an d a l l t h e majo r 
in te rna t iona l new s agencie s servic e Malaysi a throug h Bernama . 

(d) Foreig n Press 

Foreign newspapers and magazines, including those which deal 
fairly extensivel y wit h interna l political , economic an d 
financial issues in countries such as Malaysia, are freely sold. 
Many have correspondents i n Malaysia. The y have freedom of 
movement and their reports are independent. Unde r a special Act, 
local agents acting as distributors must apply for a distribution 
license annually and the Government has a legal right to refuse 
to grant such a license. 

Assessment of Coverage 

In order to assess how the media conducted itself during the 
period leadin g u p to polling da y w e ha d t o adopt certai n 
criteria, which would enable us to make a judgement on whether 
the media were treating all the participants in the election as 
fairly as possible in the circumstances. Fo r instance, some of 
the information we sought was whether all political parties and 
candidates had access to space in the media not only through 
reports of their activities but through advertisements; whether 
reporters were given access to political meetings and coul d 
report freely on what was said; and lastly whether the views of 
all the parties were fairly reported in the print media. 

Radio and television which normally play an important role 
in election campaigns, provided restricted coverage. Ai r time on 
radio was strictly rationed, with a limited number of party 
political broadcasts . Thes e wer e no t allowe d a t al l o n 
television. I t was observe d howeve r tha t whil e politica l 
coverage was no t permitted , th e thre e televisio n network s 
transmitted programmes on the election campaign and covered in 
the news the activities of Government Ministers as they toured 
the country. It appeared that these arrangements virtually denied 
access t o th e Oppositio n an d informatio n abou t thei r 
personalities and policies - save as described by Government-run 
television and radio - was prevented from reaching the electorate 
through the electronic media. 

Political broadcasts rather than news reports of campaign 
activities o n the radi o were curtaile d unti l a  week befor e 
polling day when Radio Malaysia announced that agreement had been 
reached wit h the main political partie s o n how th e limited 
radio time set aside for the campaign would be shared out. 

14 



The agreemen t provide d tha t radi o political broadcasts, 
restricted t o the presentation o f party manifestos, would be 
allowed for half an hour after every news programme, providing a 
total of 3 or 4 such broadcasts every day for 7 days prior to the 
election. Thi s facilit y woul d b e fre e an d ope n onl y t o 
parliamentary candidates , who coul d howeve r elec t someon e to 
speak on their behalf . Only partie s whic h ha d 2 0 or more 
candidates in the election were eligible, and air time woul d be 
allotted according to a formula of one broadcast for every 20 
candidates. This meant that only the BN, DAP, Semangat 46 and 
PAS, of all the political parties and 79 independent candidates 
contesting qualified; none of the smaller parties or independent 
candidates was allowed this facility. 

According t o press report s th e main oppositio n party' s 
Secretary-General wa s unhapp y wit h thes e arrangement s an d 
regretted tha t RT M di d no t allo w th e politica l partie s t o 
broadcast "live". H e added that he had submitted a counter-
proposal that RTM should allow "live" broadcasts, equal air time 
to all parties and television coverage. 

One of the difficulties facin g us i n assessing ho w the 
campaign was being covered by all the print media was the fact 
that many newspapers were published i n languages with which 
members of the Group were unfamiliar. 

We monitored coverag e i n th e tw o mainstrea m Englis h 
language newspaper s - in particular the New Straits Times, and 
the Star. W e followed closely such news items as the launch of 
the two manifestos, the Declaration b y a group of Opposition 
parties, the coverage given to the leaders of the coalitions, and 
the treatment of the candidates in news stories. 

We receive d widesprea d complaint s abou t perceive d medi a 
bias. W e had representations fro m concerned individuals , from 
Opposition supporter s an d even fro m some representatives o f 
parties which are in the ruling coalition that the mainstream 
media, radio and television were blatant in their support for the 
BN. W e were told of the disadvantages th e Opposition face d 
during the campaign because access to the mainstream media, radio 
and television, were denie d t o them. Excep t fo r the fe w 
permitted radio broadcasts on their manifesto, the Opposition 
alleged that their campaign was poorly and unfairly covere d and 
that mainstream newspapers even refused to accept advertisements 
from them. 

Following ou r observations i t appeared tha t the media, 
particularly television, overwhelmingly favoured the Government, 
giving almost exclusive coverage to Ministers in particular. Th e 
Opposition was not given an opportunity to put its message across 
nor was it able to buy time on radio and television. 

Opposition parties also complained that no dail y newspaper 
would accept their advertisements. W e had no way of verifying 
this but on th e fina l days prio r t o polling, ful l page B N 
advertisements appeare d i n the dailies . W e sa w no simila r 
Opposition advertisements. 

15 



General Conclusion 

We conclude d tha t th e denia l t o th e voter s o f adequat e 
coverage o f the personalities an d policies o f the Oppositio n 
prevented them from getting a balanced picture of all the issue s 
raised in the election campaign. We , therefore, express the hope 
that i n futur e campaign s Oppositio n partie s woul d b e allowe d 
greater access to the media, especially television , which coul d 
accommodate part y political broadcasts . Suc h a  decision woul d 
undoubtedly strengthen the electoral process in Malaysia. 

8. PREPARATION S FOR CONDUCT OF THE POLL 

The genera l electio n o f 199 0 wa s th e eight h hel d i n th e 
states of Peninsular Malaysia sinc e independence . Fo r Sabah and 
Sarawak i t was th e sixt h occasio n o n which a  Federal genera l 
election was held since the two states became part of Malaysia. 
Polling in the states of the Peninsular was completed in one day, 
whereas two days were required t o complete the poll i n Sabah and 
Sarawak. Th e people and the terrain were importan t determinant s 
of the kind of arrangements made for the conduct of the poll. 

Polling Centres 

A total of 14,645 polling centre s were established fo r the 
1990 elections. Thi s was more than twice the number (o f 6,613) 
used i n th e 198 6 elections . Thi s wa s a  ver y substantia l 
enlargement of the provisions previously made and was designed to 
cater for a voter population which had increased by approximately 
14 per cent since 1986. 

As is its practice, the Election Commission took early steps 
to determine th e suitability o f existin g polling centre s an d a 
revised list was gazetted for the information of the public on 27 
September 1990 . I n order t o ensure tha t th e voting public wa s 
not unnecessarily inconvenienced , th e Commission normall y allow s 
changes t o be made t o polling centre s eve n a  few days befor e 
polling. Mos t o f th e building s use d a s pollin g centre s wer e 
centrally locate d o r reasonabl y accessibl e publi c buildings , 
usually schools, community centres and halls. W e were told that 
in the absence of suitable buildings i n some rural areas it was 
necessary to construct temporary sheds in some polling districts. 
Similarly, i n effort s t o reac h outlyin g voter s i n Sarawak , 
polling stations were placed in villages only accessible by boat. 

The presiding officer at each polling centr e i s required t o 
affix a notice in a conspicuous place outside the centre statin g 
the name of the constituency, the time and date of polling, the 
places of polling an d th e names an d detail s o f th e candidates. 
Another notice in the national languag e or understandable scrip t 
is also exhibited outside the polling centre to give guidance to 
voters. I t is the duty of the returnin g office r to  provide a t 
each polling station proper facilities for the electors to enable 
them to mark their votes, screened fro m observation and able to 

16 


	7. The Role of the Media



