
The Lesotho National Assembly Elections, 1998 

The Campaign and the News Media 
The Campaign 

Although nominations took place on 20 April 
the election campaign officially began a month 
earlier, on 21 March 1998. This was also before 
the official gazetting of the new constituency 
boundaries. So the campaign began without any 
officially recognised candidates and without 
clarity as to where one constituency stopped and 
another started. A number of parties complained 
that this was an unsatisfactory state of affairs and 
that it hampered them in their campaigning. 

Nevertheless, it did not prevent party leaders 
from touring the country in the first four weeks 
of the official campaign period, holding rallies 
and meeting the people. Several, often lengthy, 
manifestos had been produced by nomination day. 

Most attention was attracted by the three big 
parties - the ruling LCD, the BCP (from which 
the LCD had split in June 1997) and the BNP 
(which had formed the first post-independence 
government). There were 12 registered parties in 
all (see Annex ÍX), three of which had been 
represented in the outgoing National Assembly 
(LCD, BCP and the Sefate Democratic Union), 
and 30 independents. Altogether 438 candidates 
contested the 80 constituencies. Only the LCD, 
BCP and BNP contested all constituencies. 

We were able to observe the very end of the 
campaign, when on Sunday 17 May the LCD, 
BCP and BNP held their concluding rallies in 
the capital, Maseru. All were well attended, 
although we judged the LCD's to be the largest. 
At each there was a relaxed atmosphere, with 
dancing, marching and singing as well as 
speeches. A religious element was in evidence at 
these and other occasions during the campaign. 
All the rallies were peaceful. Supporters from 
each party passed each other on the way to and 
from their meetings without incident. Similarly 
good-natured contact between party supporters 
was noted when rallies were held in the regions. 
Indeed, one major feature of the campaign as a 
whole was the apparent absence of hostility 
between the party supporters and the candidates 
on the ground. 

We noticed that both the BCP and the LCD 
used the same party colours, in line with a court 
judgement. We have no grounds to believe that 
the voters were misled. 

In the final days of campaigning, which was 
banned in the 48 hours immediately prior to the 
polling day, we also saw and heard speaker vans 
in Maseru and some of the places to which we 
were deployed. Some posters were also in 

evidence, flags flew over party offices and we 
were sometimes greeted by party supporters 
displaying party symbols (for instance, the 'V' for 
victory sign of the BNP). However, we were all 
impressed by the general calm and quiet in the 
final days of the campaign. There was indeed 
little in the way of outward signs that an election 
was imminent. 

So far as we could see all the parties were able 
to campaign freely, in line with the provisions of 
the electoral law, which guarantees unhindered 
freedom of expression during the campaign and 
prohibits any criminal proceedings against 
anyone for opinions held or statements made or 
published during the campaign. Equally, we 
received no complaints of breaches of the 
provision that all public facilities which are let 
out on a commercial basis should be made 
available to all political parties and candidates. 

The conduct of candidates and their parties 
during the campaign was governed by a Code of 
Conduct (Annex X) first issued in 1992. We have 
no grounds for believing that this was breached 
in any serious way in the period before we arrived 
in Lesotho and observed no contraventions of it 
while we were in the country. 

Among the Basotho we met there was general 
agreement that the campaign was peaceful and 
orderly and that both the national leaderships 
and their local candidates had conducted 
themselves responsibly. 

That is not to say that there were no sharp 
words. Some of the sharpest, indeed, were 
directed within. One of the most high-profile 
aspects of the campaign period featured internal 
rows within the LCD, BCP and BNP as to who 
their constituency candidates should be. In four 
constituencies (Mafeteng, Bothe, Matsieng and 
Roma) the disputes were not settled by 
nomination day and the courts were brought in. 
In one High Court action the leadership of the 
LCD unsuccessfully attempted to debar their own 
Minister of Education as the LCD candidate for 
Mafeteng. These matters were all resolved before 
polling day. 

Several parties complained that the LCD was 
making use of official vehicles and other 
resources for campaign purposes, a charge which 
was denied by the LCD. The ruling party was 
also accused of using its incumbency to influence 
voters. In early May the Government announced 
new pay and grading structures for all public 
servants, including civil servants, teachers, health 
service personnel, members of the security forces, 
chiefs, and others, under which it was believed 

8 

CHAPTER 3 



Report of the Commonwealth Observer Group 

that most would be better off. Extra subsidies 

were also promised to farmers. Coming a 

matter of weeks before election day these 

announcements provoked the other parties to 

allege that the Government was attempting to 

buy votes. 

Campaign finance also became a source of 

complaint, with the smaller parties, without 

access to the more substantial resources 

available to their three large rivals, complaining 

that in order to campaign effectively they 

needed more state funding, in addition to the 

M l 1,000 to which each party was entitled. 

This was not forthcoming. 

As for the campaign issues, all parties 

promised jobs and economic development, and 

a number focused in particular on education and 

the reduction or elimination of school fees - a 

major issue among all Basotho. Much of the 

campaign rhetoric, however, stressed the 

particular personal qualities of the party leaders, 

their superior management abilities, their 

honesty and their determination to promote the 

interests of the people. 

Among the most prominent features of the 

campaign period, however, were attacks by 

some of the parties on the IEC and its conduct 

of the elections. 

The competence of the IEC was called into 

question following the discovery in April of a 

quantity of registration forms in a river in 

Kolonyama constituency. The IEC acknowledged 

that these forms had been lost when a vehicle 

was stolen, but stated that the forms were not 

the originals and that there was nothing 

suspicious about this incident. 

Several parties complained that they had not 

been able to obtain copies of the provisional 

voters' register, though they were entitled to be 

given a hard copy by the IEC. Furthermore, the 

IEC had shortened the period for the provisional 

register's public display in the constituencies and 

that as a result voters had not had sufficient 

time to study it. 

There were also complaints that the register 

was flawed. In particular, there were claims that 

the register contained the names of many 

'phantom voters', that there was serious under-

registration of Basotho miners working in South 

Africa, and that the registration of numerous 

voters with the same, and obviously improbable 

birthday, for example 1 January, was evidence 

of serious irregularities in preparations for 

the elections. 

The BCP, BNP and the Marematlou Freedom 

Party decided to petition the High Court to 

postpone the elections on the grounds that the 

alleged irregularities were so serious as to 

compromise the elections. They based their case 

on two main claims, first that the reduction in 

the period for inspection of the provisional 

register was improper, and second that the IEC's 

failure to provide them with printed copies of 

the register as soon as practicable had denied the 

parties their legal right. The IEC admitted that 

requests had been made for copies of the 

provisional register and that it had not been able 

to provide printed versions. In his judgement on 

20 May, the Chief Justice found that the IEC 

had been correctly accused of committing an 

irregularity in failing to supply the parties with 

their copies of the register. 

The Chief Justice made no comment on the 

allegation that the reduction in the time for the 

public viewing of the register had been contrary 

to the law, but judged that the one proven 

irregularity was not sufficiently serious to 

warrant a delay in the holding of the elections. 

He dismissed the claimants' concern about the 

numbers of voters with the same, improbable, 

birth dates, suggesting that there were alternative 

explanations for the appearance of these dates -

including the nature of the birth registration 

system in Lesotho - and that they did not 

necessarily prove that the register was flawed. 

He found that there were no other causes for 

believing that the elections should not proceed 

as planned. He furthermore questioned whether 

the High Court had the jurisdiction to reach a 

decision on postponing elections which had been 

authorised by the King. He advised the parties 

that they had recourse to a possible remedy 

after the elections by challenging the results 

in particular constituencies should they wish. 

A t a hearing on 22 May the parties' appeal 

was deferred until after the elections. 

When we sought clarification from the IEC 

on the matter of the birth dates, we were told 

that because voters often did not know their 

exact birth dates at the time of registration 

they were allocated a nominal date such as 

1 January, etc. 

Whether this collection of issues concerning 

the electoral process itself had any substantial 

resonance in the country is difficult to judge, but 

it was certainly a major preoccupation for some 

of the party leaders from mid-April onwards and 

dominated much of the campaign period. 

Finally, it should be noted that the campaign 

period featured the publication of a number of 

opinion polls - none of which corresponded to 

the actual outcome of the elections. 

9 



The Lesotho Nat iona l Assembly Elections, 1998 

The News Media 

10 

Lesotho's television and radio services, its news 
agency and one of its weekly newspapers are 
state-run. There are a number of privately owned 
weekly newspapers, but no commercial 
broadcasting stations. South African SABC TV 
and radio can also be received in much of the 
country. There is no Media Commission. The 
law requires the broadcast media to be neutral in 
its reporting and comment on the campaign and 
the IEC is empowered to monitor all news 
broadcasts to ensure that fair coverage is given 
to all parties and candidates. Paid political 
advertising is allowed. 

The Print Media 

We were told that the weekly newspapers with 
the highest circulations were the English-
language Mirror  and Moeletse,  Moafrica,  Mopheme 
and Leselinyana  La  Lesotho,  all of which publish 
in Sesotho. There were two party newspapers, 
Mololi (LCD) and Makatolle  (BCP). Leselinyana 
La Lesotho  was run by the Lesotho Evangelical 
Church and Lentsoe  La  Basotho  by the state. 
There were at least four other newspapers. 

We heard conflicting accounts of the 
objectivity and impartiality of the print media. 

We are not in a position to comment on the 
fairness with which it reported the election 
campaign and related events. However, we did 
notice when our teams were deployed that few 
of these newspapers were much in evidence 
outside Maseru. 

We were made aware within a few hours of 
our arrival in Maseru that the print media was 
greatly concerned about one aspect of the 
election arrangements in particular. The IEC 
had produced a set of Media Guidelines  for 
Election Day  (Annex XI) to which journalists in 
the privately owned media objected strongly. At 
our Arrival Press Conference on 16 May, most 
of the questions focused on the Media  Guidelines ' 
provisions, which the Press held to be overly 
restrictive in that they denied journalists the 
automatic right to visit any polling station they 
wanted. Essentially, it appeared that the 
journalists wanted the same status as observers, 
who did not have to apply to visit particular 
stations but had access to them all on production 
of their official IEC accreditation. There was also 
a subsidiary issue, which was that the journalists 
wanted to be able to vote on Absent Voting day, 
19 May, so they could travel wherever they 
wanted on the main voting day, 23 May, and 
still exercise their right to vote. A n advocate 
was appointed to argue their case with the IEC, 

End of the affair. . . crowds gather near Lesotho's capital, Maseru, before one of the three big rallies at the conclusion of 
the campaign period: all were peaceful, indeed there was a relaxed atmosphere - with dancing, marching and singing as 
well as speeches 



Report of the Commonwealth Observer Group 

meetings were held and legal action was 
threatened, since the journalists argued that 
the IEC was not empowered to restrict their 
constitutional rights. 

In the end the issue was resolved by an 
arrangement with the IEC under which 
journalists would be allowed to apply in writing 
to be accredited to visit specified polling stations 
- and they could list as many polling stations as 
they wanted. Effectively, therefore, they won the 
freedom enjoyed by observers to go wherever 
they wanted. But the compromise meant that 
the IEC still formally retained control over 
journalists' access to the stations and did not 
concede them the same status as that enjoyed by 
observers. Photographers were still barred from 
taking pictures inside polling stations, as the 
IEC held that this might infringe the voters' 
right to secrecy - although we did see pictures 
on Lesotho TV of at least one party leader 
voting on election day. 

Broadcast Medi a 

Our impression is that for the majority of 
Basotho, and certainly for those outside Maseru, 
the most important source of news, information 
and comment is Radio Lesotho. This can be 
received on AM and FM frequencies in most of 
the country, although reception is more difficult 
in the mountainous Highland areas, despite the 
recent construction of new radio transmitters. 
Television, which broadcasts for one hour each 
evening, is gaining in popularity - especially in 

the more highly populated lowlands - but is still 
nowhere near as important as radio and is much 
more restricted in its national reach. 

As with the print media, we were unable to 
form an independent assessment of the broadcast 
media's election reporting. We can report, 
however, that the parties were given substantial 
access. Each was entitled to at least 30 minutes 
free time on TV and radio, irrespective of the 
number of candidates it was fielding. This 
arrangement also applied to independent 
candidates. Depending on the date of their 
registration, the maximum time available to the 
parties and the independent candidates was two 
hours, since the access slots came round in 
cycles. We heard no complaints from the 
political parties concerning these arrangements. 

The IEC was also provided with generous 
allocations of broadcast time from the time of 
its establishment in September 1997. This 
amounted to over two hours in most weeks, 
rising to much more in the week prior to 
voting day: the IEC had a total of 330 minutes 
in the two days immediately prior to voting day. 
The IEC had editorial control for these periods 
and used its time to broadcast official 
announcements and to provide information 
about election arrangements. But more 
imaginative use was also made of this 
opportunity to communicate directly with the 
electorate: for instance, voter-education drama 
programmes and phone-ins were also aired. 
Similar broadcasts were also transmitted on 
television, but much more use was made of radio. 

11 


	Chapter 3: The Campaign and the News Media
	The Campaign
	The News Media




