m CHAPTER 4 =

The Campaign

When we arrived in Lusaka, election day wasjusta week away. We were aware that
there had been predictions of violence and intimidation, and we expected that there
would be the usual rumours and display of partisanship which characterise most
election campaigns. But our immediate impressions were that this election cam-
paign was being conducted in a relatively calm manner and the absence of excitable
crowds, of any great numbers of party emblems, buntings, or photographs of
candidates were most notable. We were also struck by the low-key approach to the
issues before the electorate and we were impressed by the good-humoured way in
which most people signalled their support for one or the other of the two main
parties.

The election campaign had begun in earnest some weeks before our arrival and
had clearly settled into a pattern which made it easy for us to begin to make
judgementsaboutit. Regular political rallies were held by the contesting parties and
these were prominently advertised in the newspapers and on radio and television.

Both parties used the media for advertising their manifestos and criticising their
opponents. In fact, full-page advertisements often dealt with such issues as the
activities of the independent monitors, and a particular advertisement placed by the
Public Relations Unit of unip, made specific reference to the presence of observers.
This attracted the attention of our Group and a response was sent to the Chairman
of UNIP (Annex xi1). The reply we received is at Annex xi1 and our response at Annex
XIV.

We attended political rallies throughout the country, including some held by the
Presidential candidatesin Lusaka, the Copperbeltand the Northern Province. These
were attended by thousands of people, many dressed in T-shirts and caps sporting
the emblems of their party and we were impressed by the orderly crowds and by the
way they appeared to be enjoying themselves despite having to stand in the broiling
sun forhours on end and in one case, throughouta heavy shower of rain. This pattern
was repeated in the Provinces, where we attended many small rallies and where we
were able to talk to people about their views on the elections.

We paid particular attention to the presence of the police at these rallies. At two
of thebiggest rallies in Lusaka, we noticed that there were few uniformed policemen
on duty although we have no doubt that there must have been a full complement of
plainclothes security officers. On the few occasions in the Provinces when we were
able to identify paramilitary forces, their presence was light and unobtrusive.

A new feature of this election was house-to-house campaigning. The opposition
told us that problems arose when the candidate oran agentattracted alarge and often
admiring crowd which followed enthusiastically the campaigning from house to
house. This was in breach of a law which prohibited processions of more than 10
people without a permit and itmeant that the police had the right to put a stop to this
activity. However, this problem did not appear to be widespread.



Report of the Commonwealth Observer Group

There was also concern about unofficial police curfews which began at 1900 hours
in some rural and urban areas. This could have been a serious limitation of the
freedom of activity of people in these areas, particularly during an election cam-
paign, when it would be expected that they would wish to participate in political
activities after coming home from work. However, we were unable to verify the truth
of these complaints, which were denied by Government officials.

Butby and large, the campaign was arelatively peaceful one. We were impressed
that in spite of the operational difficulties which faced the political parties, they were
able to get their message across to an electorate that was widely dispersed and often
difficult to reach.

Permits for Meetings

InLusaka, we were told that the MMD was having great difficulty in obtaining permits
for rallies, particularly in the urban areas. We took very seriously the complaint by
the MMD that they were denied permits to hold rallies in urban Lusaka between
Wednesday 23 and Sunday 27 October because the President was due to address a
uNrp rally in Lusaka on Sunday 27 October. We sought clarification of this situation
from the Minister of Foreign Affairs, Lt General B Mibenge, in his capacity as
Chairman of unir’s election campaign, and the Inspector-General of Police. The latter
told us that permits were issued by an Assistant Commissioner of Police in the
Lusaka area but at a relatively lower level in the Provinces. We made determined
efforts to see the officer responsible for issuing permits in the Lusaka area, but were
unable to get any response from him.

There were also complaints that the manner in which permits wereissued in some
areas left much tobe desired and was particularly irksome for party agents who were
forced to spend a great deal of time attempting to get a permit. It was time consuming
and irritating, and required many visits before a permit was granted. While we do
not believe that this police action greatly retarded the opposition’s campaign, we
have to record that it did give rise to the suspicion that the difficulties encountered
by the opposition in obtaining permits were part of a deliberate attempt to frustrate
their campaign in the Lusaka urban area. In several provinces, however, the
opposition reported that they had no problems in getting permits from the police to
hold their rallies.

Access to Funds and Facilities

For 17 years under one-party rule, there was little difference between uNIP and
government in Zambia. The party was the supreme decision-makingbody. Atevery
level of government, party officials held the most senior post. In the Provinces, unip
offices were often located in the District Council building, next door to the office of
the District Executive Secretary, the chief government administrator. unip officials
had free access to government vehicles and other facilities. Once a multi-party
system was introduced, there was an urgent need to separate the party from the
government.

By the time we reached Zambia, it was not surprising that this delinking process
was not complete. It was constantly drawn to our attention that UNIP enjoyed an
unfair advantage over the opposition because it was still able to deploy government
resources at will. We observed many untp officials who were not Government
Ministers, campaigning in government offices and making free use of government
vehicles. From this, it could be inferred that the uniP campaign benefited from the



Presidential and National Assembly Elections - Zambia 1991

use of taxpayers’ money. This charge was certainly made by the opposition. But in
our discussions with uNIp officials, they stated that government funds were being
used to underpin the party’s normal administrative functions carried out on behalf
of the Government and not for the election campaign.

It was interesting to note that as the campaign progressed, government officials
began to assert their independence and we saw clear signs that many of them
understood what was required of them in a multi-party system.

The Role of the Media

The media had a crucial role in this election, because with the restoration of multi-
party democracy, it had to begin to make adjustments to bring its operations inline
with the expectations of a democratic society. In such a society the media has a
pivotal role, providing information, shaping opinion, presenting a range of views,
as well as becoming a watchdog for freedom. Since the media can influence the
outcome of an election, it became a matter of intense interest to us to see how the
media would perform in this new situation. For this reason we decided to look at
how the Zambian media had evolved in order to be in a position to make an
assessment of its performance during the election campaign. At independence,
there were a number of new privately-owned newspapers and a Government-
owned radio service. With the advent of the one-party state 17 years ago, private
ownership of newspapers ceased, while radio and later television were established
as part of the Government’s information services and operated by Government
departments.

Three daily newspapers survived. They were the Times of Zambia, Zambia Daily
Mail and the National Mirror. The latter was a long-established church paper, while
the two other newspapers were, in effect, an integral part of the official information
network.

As the economic situation in Zambia deteriorated, newspapers suffered from
shortages of newsprint and many good, trained journalists left the profession.
Papers werelimited in content and in the number of pages printed and were unable
to devote enough space to the coverage of national and international news. Circu-
lation peaked at around 60,000 for both the Daily Mail and the Times, but since this
waslimited to the urban areas of Lusakaand the Copperbeltas well asin Livingstone
and the Southern Province, vast areas of the country were unable to rely on the print
media for information. In any case, with an estimated literacy rate of about 50%,
newspaper readership would remain limited for a long time to come.

Radio, with an estimated 650,000 receivers throughout the country, has become
the most important medium for the dissemination of information and provided an
important link between the urban and rural areas. In order to improve reception,
transmitters have been erected at provincial centres. Zambia radio broadcasts on
threeinternaland one external channels and the services are provided in English and
in 7 local languages (Bemba, Nyanja, Lozi, Tonga, Kaonde, Lunda and Luvala).
Radios 1,2,and 3 areon the air for about eighteen hours, while Radio 4 is an rmstation
broadcasting on a twenty-four hour basis.

Television provides a restricted service with a limited daily output except on
weekends when programmes are transmitted for about 12 hours daily. It is esti-
mated that there are about 80,000 Tv sets in the country and these are clustered in
the urban areas. Like radio, television provided programmes in the local languages
but the majority of its programmes were in English.

10



Report of the Commonwealth Observer Group

Access to the Media

Because the media in Zambia had been Government-owned or UNIp-controlled for
along time, there were grave doubts that fair coverage of the issues in the election
campaign could be expected. As in so many developing countries, coverage of
national affairs tended to focus on the activities of the political leadership. Political
analysis and critical comment were virtually non-existent, except in cases where
criticism had been voiced in Parliamentary debates or by the courts. The reporting
of serious issues affecting the economy, education and health of the nation was at
best perfunctory and it would be fair to say that if the primary role of the media was
to inform its readers, listeners and viewers, then by any reckoning, the Zambian
media had failed to perform this basic function well.

There was also the perception that the Government-controlled media would be
biased in favour of the ruling party, and that the opposition would be disadvan-
taged. Moreover, with the advent of multi-party elections, no guidelines covering
neutrality or fair-play had been issued to the established media. Because of these
factors, the Press Association of Zambia obtained an injunction on 3 October to
prevent the Director-General of the Zambia National Broadcasting Corporation and
the Managing Editor of the Times from carrying out their duties during the
campaign. On the eve of polling, the High Court lifted the injunction pending an
appeal.

But the situation was not as bad as it was made out to be. Two new daily
newspapers and a weekly had been quickly established earlier this year and two of
them clearly supported the opposition. These were the Daily Express, which also
publishes a Sunday edition, with a circulation now estimated in the region of 20,000
and the Weekly Post, estimated to be selling about 18,000 copies weekly. The other
daily, the Eagle Express, supported the ruling party unie and its circulation was not
available.

While these papers broughtameasure of even-handedness to the reporting of the
campaign, our monitoring of the media in the fortnight prior to the elections showed
that both parties were given a fair chance to put across their message in the
Government-controlled media. Political rallies were reported as news items and
paid advertisements for both parties were regularly aired on television during the
main newscast at 1900 hours every night and at intervals throughout the rest of the
evening. The same was true of radio with advertisements for both parties being
aired regularly.

Analysis of Coverage

Our analysis of the coverage by the leading daily newspapers showed that both the
Times of Zambia and the Zambia Daily Mail made real efforts to report the campaign
in a fair manner. While the other newspapers made no efforts to conceal their
partisanship, the two established dailies covered the campaign in a reasonably
impartialmanner. Every day, their front pages were devoted to newsitems featuring
both Presidential candidates, while other leading Parliamentary candidates were
accommodated in the limited news pages inside. Both papers used their comment
columns to criticise aspects of the electoral process, the retention of the State of
Emergency and the claims by both parties that violence would inevitably follow the
announcement of the results. They made real attempts to identify and serve the
interests of the Zambian people.

11



Presidential and National Assembly Elections - Zambia 1991

Payment for Radio and Television Advertisements

The question of payment for radio and television advertisements was raised with us
and a complaint made that while the opposition party had to pay for them, unip was
not required to do so. We immediately raised the matter with the Chairman of the
UNIP campaign committee, following it up with aletter (Annex xv) seeking informa-
tion. In his reply (Annex xu) the Chairman informed us that he had requested znsc
to send us receipts of payment by unrp for all advertisements placed on radio and
television. In reply, we received a full statement of accounts, and we attach the
accompanying letter at Annex xvi. Atthe same time we wrote to the MMD (Annex xvr)
asking them to provide us with similar information about expenditure on this item.
The reply is attached at Annex xvii.

Voter Education Programme

Given the change to amulti-party system, we would have expected an intensive and
widespread voter education programme about the rights, processes and implica-
tions of the new system. The Electoral Commission had commendably used the
electronic media to educate voters, but this had a limited impact largely because
radio and particularly television were not widely available outside the urban areas.
The Commission also issued to the public a leaflet (Annex xix) explaining the
background and procedures for the elections, but we were unable to get information
on how widely this was distributed. Newspapers made little attempt to explain the
new political systemto theirreaders. Inademocratic society, the mediaplaysits part
by educating voters about the electoral process and about the issues at the centre of
the political debate. We were disappointed that the newspapers in Zambia carried
minimal analysis of pertinent issues and paid little attention to the role they should
play in voter education.

State of Emergency Powers

The existence of a state of emergency during the election period was a matter of
concern shared among a wide section of the population. There were numerous
allegations of unofficial evening curfews in some rural and urban districts when
people were picked up and detained overnight. There was also a general fear on the
part of many that they too might be detained, or that operational security zones
would be declared to facilitate redeployment of the army and manipulation of the
voting by military personnel.

This was one of the most pressing issues brought to our attention and we raised
it at every meeting with government officials. In our discussion with the President,
he assured us that he had publicly given an undertaking that emergency powers
would not be used to affect the elections and that it was normal police security
operations which were criticised as being of political intent. Moreover, since
Parliament was dissolved, the President said it was no longer constitutionally
possible to remove the State of Emergency. The opposition, however, was under-
standably suspicious in these circumstances and it was regrettable that the issue had
not been given priority earlier in the day when constitutional remedy was available.

Intimidation

It was widely believed that the army, police and other security personnel would be
involved in intimidating voters. However, these fears were unfounded. In fact,
special instructions were issued to the police to ensure that they understood theneed

12



Report of the Commonwealth Observer Group

to play animpartialrole. We saw paramilitary personnel at polling stations, but their
presence was in no way obtrusive.

On the other hand, we were surprised at the extent of charges of political
intimidation in some Provinces by senior government officials and by traditional
Chiefs. We were told of cases of Chiefs advising voters that how they voted would
be known, and that if they voted for the opposition, they would be punished, for
example, by being evicted from their land.

Despite all the irregularities we have noted, we came to the conclusion that the
overall campaign was fair and did not adversely affect the opposition to any extent.

13



	Chapter 4: The Campaign



