
Chapter 5 

The Role of the Media 

We were keenly aware that the transition from a one-party to a multi-party system involved 
more than the liberalisation of political choice - it also involved giving people the means to 
make that choice an informed one, thus enabling them to fully participate in the democratic 
process. During any campaign period, it is important therefore, that the public has access to 
information on the nature and policies of various political parties and other interest groups, and 
that a general public airing and discussion of the issues is encouraged. We therefore paid close 
attention to the role of the media during the campaign. 

Before our arrival we had learnt that the media in Tanzania had been almost entirely state-
owned under the one-party system, the only other media outlets being newspapers belonging 
to the CCM. We learnt that since the liberalisation process had begun in 1992, privately owned 
radio stations and newspapers had been established. In addition, where no television stations 
had existed before, except in Zanzibar, three stations had now been set up, two of them 
privately owned. 

It is premature, however, to talk about a flowering of the media in Tanzania. The vast 
majority of people, especially in the rural areas, continue to rely on the state-owned radio 
station, Radio Tanzania, for their information; one estimate we received was that radio was the 
source of about 90 per cent of news for Tanzanians. In contrast, the circulation of the Swahili 
and English newspapers was confined to urban areas and television services on the mainland 
were restricted to the coastal regions. 

Guidelines for the Conduct of the Media 

The important role of the media, in particular the state-owned media, was recognised when the 
Elections Act was amended in 1995. Under Section 53 of the Act as amended, the presidential 
candidates and political parties participating in elections were given the 'right to use' the state 
radio and broadcasting service during the official campaign period. The Act also directed the 
NEC to co-ordinate the use of these broadcasting rights. 

In addition, the Act declared that state-owned print media was to be impartial when 
publishing information on the electoral process and should refrain from discriminating against 
any candidates in the amount of space dedicated to them. Under the Act, the NEC could issue 
directives to state-owned media on covering elections. 

The NEC issued its guidelines for elections coverage by state-owned media. Under these 
guidelines, state-owned media were to report factual happenings accurately and without bias 
(with a clear distinction between what was news reporting and what was comment), and to 
report any controversial public issues by fairly representing all the opposing sides. These 
guidelines are at Annex VIII. 

The NEC also issued guidelines to the private media in which it urged, among other things, 
fair reporting, a hearing for all sides on controversial issues and access to the broadcast media 
for a 'reasonable' amount of time, and at no cost, for political parties wishing to make political 
advertisements. These guidelines are also at Annex IX. 

We monitored the performance of the media during the campaign and relied on the work of 
the Association of Journalists and Media Workers (AJM) which had set up a team to monitor 
the performance of both the public and private media during this period. This monitoring 
group worked under the general umbrella of the Tanzania Election Monitoring Committee 
(TEMCO) which had received some funding from external sources. 

The monitoring group issued bulletins weekly after analysing data from a number of centres 
throughout Tanzania. While we did not necessarily agree with the conclusions drawn by this 
group, we were impressed with the data they collected. 

17 



18 The Union Presidential and Parliamentary Elections in Tanzania, 1995 

State-Owned Media 

Given the importance of radio in transmitting information, we paid special attention to Radio 
Tanzania. Monitoring of the Swahili news bulletins of Radio Tanzania Dar es Salaam (RTD) 
showed that the CCM and its presidential candidate dominated the bulletins in the first two 
weeks of the campaign. In Week Two, 63 per cent of the news stories were on the CCM and 53 
per cent on its presidential candidate, against 25 per cent for the NCCR-Mageuzi and 20 per 
cent for its presidential candidate. By Week Seven, near the end of the campaign, airtime for 
these two parties and the CUF, and their presidential candidates, had comfortably evened out, 
each taking between 19 and 31 per cent of the news bulletins. 

We are aware of the dangers of relying on raw statistics alone. Indeed, the monitoring group 
itself records that bulletins on Opposition parties were often more unfavourable than those on 
the CCM. Representatives of the political parties we met both in Dar es Salaam and in the 
regions also complained of treatment that was not even-handed. It is clear, even from the 
monitoring group's findings, that many of the 10 other parties contesting parliamentary seats 
were squeezed out of the airwaves. 

The NEC guidelines, which stipulated that state-owned media should give all political 
parties, free of charge and on an equal basis, access to radio time, appear to have produced 
mixed results. We had been told by the NEC that each party had been allocated three 15-minute 
slots for free political advertising. We understand that many of the smaller parties did not take 
up the offer. Some claimed that they did not know about it. A TEMCO representative told us 
that these broadcasts were inadequately advertised to the public and that if they were aired 
after prime time, few people would be tuned in. We heard one complaint that while one party 
was allowed to present what it liked, others were subjected to a question and answer session 
and they therefore did not regard it as free advertising. Opposition parties in particular said 
that the three 15-minute slots were inadequate for them. 

The Private Media 

The emergence of privately owned television and radio stations and newspapers in the past 
three years augurs well for a future in which an environment of public discussion of issues can 
be nurtured. We were pleased to see that in three years, privately owned Swahili and English 
newspapers were so obviously taking to the idea of putting forward alternative views. 

CCM representatives complained to us that a considerable number of these papers were anti-
CCM although they agreed that their own party newspaper, Uhuru, had sold well for many 
years. 

Local journalists told us that the private media industry was constrained by the continuing 
existence of various media and other laws, such as the Newspaper Act, the Broadcasting Act 
and the Sedition Act under which editors, journalists and their organisations faced severe 
penalties if they infringed the law. They admitted that the media had not yet shaken off the 
habits of years of one-party rule and were still very used to taking orders and passing them on 
instead of developing vigorous independent editorial policies. 

Although a number of private radio stations had been established in 1995, none could match 
the reach of RTD, as by law they could only broadcast on FM and thus could reach fewer 
people. 

Television Dar es Salaam (DTV) started the campaign period devoting up to 40 per cent of its 
news stories to the CCM or its presidential candidate. By Week Two, this had dropped to 21 per 
cent. 

On balance, we felt that although the major political parties were able to put their views 
across in one forum or another, the vast majority of Tanzanians remained tied to their single 
source of news, the state-owned Radio Tanzania. 


	Chapter 5: The Role of the Media
	Guidelines for the Conduct of the Media
	State-Owned Media
	The Private Media




