14

Chapter 4
The Role of the Media

The Malawi media is slowly emerging from three decades of being rigidly confined to
promoting the views of the Government of Malawi and the ruling MCP. During that time, the
government-owned and controlled Malawi Broadcasting Corporation (MBC), through its
radio service, developed into a powerful propaganda vehicle for the one-party state on which
alternative political opinion rarely found voice. There was no television service, save, more
recently, for global satellite TV which only major hotels and the rich could afford. Two
newspapers, The Daily Times and The Malawi News, were published during these years and
they and the government-owned Malawi News Agency (MANA) offered only pro-
government and pro-MCP news and views.

The role of such tightly controlled media in a one-party state cannot be overemphasised
and public distrust of the MBC ran deep. As control of the media was relaxed in the last two
years, there was a virtual outbreak of journalistic fervour in the print media. Up to 20
newspapers were being published at one point reflecting all shades of political opinion,
vigorously and sometimes recklessly expressed. Radio remained firmly in MBC hands.

The Electoral Commission explained to us that, given the past bias, it was clear to them
from very early on that some form of regulations for the conduct of the media, especially
radio, during the election period was necessary to enable all participating parties to obtain
fair and equal access to the media. It was also felt that the media was a means of promoting
awareness and knowledge of the elections among the public. Particular attention was to be
paid to the MBC.

Regulations for the Conduct of the Media

The Electoral Commission gave one of its members responsibility for media and information
matters. It also requested the Commonwealth Secretariat for a Media Adviser to assist it,
among other matters, with the drafting of guidelines for the media. The Commonwealth was
happy to provide the services of such a person in the form of Tim Neale of Britain whose
valuable contribution was warmly commended by the Electoral Commission. We noted the
observation made by the Commonwealth Media Adviser in his report that the Commission
had succeeded in securing a “large measure” of editorial independence for the MBC “by
using the power of the Commission to dictate the entire pattern of election broadcasting”.
This power was given the Election Commission under the Parliamentary and Presidential
Elections Act 1993.

The Electoral Commission issued guidelines for media coverage (see Annex XIV) whose
purpose was “to ensure that full and fair coverage is given, without censorship, to the
campaigns of all registered political parties during the period of campaigning and up to the
close of the poll in the parliamentary and presidential elections”. The Electoral Commission
told us that control of all radio political broadcasts was in its hands.

The guidelines required the MBC to provide fair and balanced reporting of campaigns and
political events of all registered parties. The MBC was also to arrange with the parties special
election programmes, including public debates and interviews with party leaders. The
guidelines spelt out in detail the format the debates should take. All parties were to be given
equal treatment and the same editorial balance and fair dealing were to apply as in news
bulletins and news reports. The Commission made the Head of News at MBC responsible to
it for maintaining balanced and equal coverage.

In addition, the Electoral Commission ruled that the political parties could not buy airtime
from the MBC for political advertisements. Instead, the MBC was to provide a specified
number of time-slots for free party political broadcasts (PPBs) “of an equal number,
frequency, maximum duration and equitable time placement” for each party. The parties



Report of the Commonwealth Observer Group

were to record the PPBs free from MBC or any other editorial control and subject only to the
Electoral Commission’s scrutiny for breach of the law or the Code of Conduct.

The MBC was also required to undertake voter education programmes, monitor itself to
ensure balance and maintain full records of news bulletins, PPBs as well as recordings of all
other programmes related to the elections.

The print media, which by its new-found diversity already offered a variety of political
opinion, was required under the Electoral Commission’s guidelines to undertake to inform
and educate readers about the elections in a way that did not “further the electoral prospects
of any party”. Both broadcast and print media were urged to use the results of opinion polls
only if there was reason to believe they were statistically sound. The organisation which
conducted or commissioned the poll had also to be identified. No opinion polls were to be
published in the 48 hours between the time campaigning ended and the polls closed.

The Role of Radio

Under the prompting of the Electoral Commission, the MBC transformed its news and
current affairs programmes into a form few Malawians could recognise. One media observer
told us that after 30 years of functioning as a tool of the governing party, it came as a shock to
the MBC to find itself presenting rival political ideas. Radio listeners must have been equally
surprised. In addition to the pre-election debates and PPBs, the MBC organised, at the
prompting of the Electoral Commission, phone-in programmes on which Commissioners
could explain the electoral process to members of the public. Parties were also invited to send
information to a Campaign News programme. A Know Your Candidate programme featured
people from all the contesting parties. Some Independent candidates complained to us,
however, that they had not been provided any airtime. We noted that the MBC’s regulations
under the new arrangements did not provide for airtime being granted. to Independent
candidates.

The Commonwealth Media Adviser reported that by the end of the campaign period, the
MBC would have broadcast 2,500 PPBs of one to four minutes duration, six public political
debates, eight in-depth interviews with political leaders, two phone-ins and many voter
education programmes. This intensive schedule, he added, had created an atmosphere of free
speech unprecedented in recent years. We were pleased to note the Media Adviser’s
observation that the public debates were recorded all over the country with invited audiences
of party supporters and members of local church and community groups. “It has been an eye-
opener to people to see rival politicians sitting alongside each other on the same platform,” he
stated. “The debates are much discussed after each broadcast.”

We noted the reported disappointment of the people of Malawi when they learnt that the
eagerly awaited debate between the presidential candidates of the parties in Blantyre had to
be called off because only two candidates, Mr Chihana of AFORD and Mr Kalua of the MDP,
turned up. Attempts by the Electoral Commission to reschedule the debate for the MBC to
record were unsuccessful. We were more heartened to learn that the earlier Presidential
Nomination Ceremony had attracted a large audience and that the Commonwealth Media
Adviser had commended MBC for its professionalism in handling coverage of that event.

Despite the watchful eye of the Electoral Commission, there were occasions on which the
MBC was not always even-handed in its coverage. On Kamuzu Day, the annual national
celebration of the President’s birthday which fell on 14 May, much airtime was given to the
celebrations in Blantyre, which many saw to be a MCP rally. The UDF complained that a
much bigger political rally organised by them the same day in Blantyre was given no
coverage. Many felt that the MBC’s coverage of election issues and activities was patchy.

We noted, however, that a report from the International Centre Against Censorship, an
organisation monitoring the media in Malawi, said issues pertaining to the elections were
discussed in many MBC programmes as well. The Centre also reported that civic and voter
education was carried out through special programmes. In considering these programmes as
well as the special political broadcasts and reports, we were aware that the reach of radio was
limited.

15



16

The Parliamentary and Presidential Elections in Malawi, 1994

The MBC broke new ground by providing continuous coverage of the count and
announcing results as they were released by the Electoral Commission. When these results
were slow in coming, it broadcast results as picked up by its reporters on the ground.
Malawians were glued to their sets by this innovative approach, although many would have
wished that the MBC had offered its listeners more frequent and clearer updates of the tally
of votes.

The Print Media

The proliferation of newspapers in the run-up to and after the June 1993 referendum had
allowed the public to sample an astonishing array of political opinion, much of it built around
personal attacks of the most scurrilous type on one candidate or another. There was only one
daily newspaper, while some published two or three times a week and others weekly. Many
columns were filled with accusations and descriptions that would prompt lawsuits
elsewhere. In some cases, there was an attempt at more thoughtful analysis. One paper
carried the text of the media analysis of the International Centre Against Censorship.

With the illiteracy rate estimated at about 70 per cent, it was doubtful that the newspaper
readership reached more than a handful of the population, confined primarily to urban areas.
The circulation of The Daily Times and The Malawi News had been estimated, perhaps
generously, at about 25,000 when they were the only newspapers publishing. We were told,
however, that newspaper readership had not grown but had simply been redistributed
among the new papers. The Daily Times and The Malawi News lost circulation and the new
newspapers rarely sold more than a few thousand copies each.

The Electoral Commission received a number of complaints about newspaper coverage,
most relating to personal attacks and accusations which were claimed as false, and one
accusing a newspaper of trying to whip up anti-Muslim sentiment.

We were left in no doubt that the major political parties had access to one newspaper or
another to get their message across. Although we fully understood the journalistic
enthusiasm that followed the relaxation of media controls, we regretted only that a more
serious examination of the personalities and the issues was not possible.

Commentary

We believe that the Electoral Commission’s guidelines for media coverage were effectively
implemented. There was a clear improvement in the balance of coverage of campaign
activities by the radio and all political parties participating in the elections were able to
express their views on the air.

The proliferation of newspapers and the range of political opinion they offered were a
further demonstration of the beginnings of press freedom in Malawi.

We firmly believe that the action taken by the Electoral Commission to ensure fair and
equal access for all political parties to the media, particularly the broadcast media,
contributed greatly towards the success of the elections and enhanced public confidence in
the entire electoral process.



	Chapter 4: The Role of the Media
	Regulations for the Conduct of the Media
	The Role of Radio
	The Print Media
	Commentary




